Route

De route die wij over de wereld volgen, staat hieronder beschreven. Niet al te uitgebreid, maar je kunt je er (misschien met behulp van een opblaasbare wereldbol) een idee van vormen. En de rest staat in het blog! De belangrijkste vluchten hebben we geboekt in een OneWorld ticket.

Aangepast op 11 oktober 2008, tot het einde van de reis.

02-10-2007 vliegtuigAmsterdam – Barcelona (via Madrid)
Wij vertrekken ’s morgens om 08:30 van Schiphol… tot over een jaar! Even op gang komen in Barcelona: we zijn naar een wedstrijd van FC Barcelona geweest en hebben lekker op de boulevards gefietst. Leuke stad!

09-10-2007 vliegtuigBarcelona – Buenos Aires (via Madrid)
De grote vlucht over de oceaan. Eerst de Argentijnse sferen proeven in Buenos Aires.

12-10-2007 Bus Buenos Aires – Iguazu – Buenos Aires
De watervallen Foz Iguazu, op de grens van Argentinië, Paraguay en Brazilië. We hebben de Argentijnse en Braziliaanse kant gezien. Welke het mooiste is? Ze zijn gewoon allebei anders!

15-10-2007 Bus Buenos Aires – Puerto Madryn
Terug naar Buenos Aires: het wordt tijd om naar het Zuiden te gaan. De eerste tussenstop is Villa Ventana, een klein en rustig dorpje. Daarna komt Puerto Madryn, bij het schiereiland Valdes. Daar zitten zeeleeuwen, $pinguïns, walvissen… vanalles. We hebben walvissen gezien en gedoken met zeeleeuwen. Schitterend!

29-10-2007 Bus Puerto Madryn – Punta Arenas
Dan gaan we door naar het echte Patagonië: We keken naar de gletsjers, machtige bergen, ijsrotsen… We hebben gewandeld in El Chalten en natuurlijk hebben we de wonderschone W in Torres del Paine gelopen. We zijn naar het ‘einde van de wereld’ geweest in Ushuaia. Wat ze daar hebben, op Vuurland? Vooral veel schaapjes :-)

24-11-2007 vliegtuig Punta Arenas – Puerto Montt
Even een stukje snel doen: vliegen! Rechts van ons de Andes, besneeuwde toppen!

26-11-2007 Bus Punta Arenas – Santiago
Het merengebied: we zijn op Chiloe geweest, Chili’s grootste eiland. En het merengebied hebben we verkend in Puella, met een boottocht. Vervolgens nog even Argentinië in, naar Bariloche. Schitterend gebied!
Onze meest avontuurlijke trip tot nu was het beklimmen van de vulkaan Villarica in Pucon. 2850 meter hoog, sneeuw, en vieze luchten. Gaaf!
In Santiago beleven we een rare week, want we doen spontaan een kerstactie voor Chileense kindjes die een brief naar de Kerstman hebben geschreven. Niet gepland, wel ont-zet-tend leuk!

18-12-2007 vliegtuig Santiago – Paaseiland – Santiago
Een week lang blijven op het bijzondere Paaseiland. De mysterieuze beelden die daar staan gaan we bekijken, en natuurlijk ook het onderwaterleven! Het duiken was echt fantastisch. Het zicht was zo goed dat ik soms niet snapte waar ik was: 5 meter onderwater of misschien wel 30?

27-12-2007 Bus/Auto Santiago – Salta
Dit stuk was een verrassing. Na een mild oud & nieuw in Mendoza begon het fantastische landschap. Twee gehuurde auto’s brachten ons naar schitterend gekleurde bergen, via La Rioja, Villa Union, Tucuman, Tafi del Valle, Cafayate en Cachi kwamen we in Salta aan.

06-01-2007 Bus/Auto San Pedro de Atacama – Arica
Vanuit Salta weer naar Chili: in San Pedro de Atacama zie je behalve mooie berglandschappen en geisers ook immense zoutvlaktes. Met een jeep zijn we naar Bolivia gegaan: de kleuren zijn werkelijk adembenemend. Van intens blauw tot klei-rood – alles is er in deze woestijn. En bij Uyuni waren we op een spiegelende zoutvlakte. Met de trein naar Oruro gegaan, en van daaruit naar het carnaval in Putre, een klein Chileens dorpje in de bergen. Alpaca’s worden onze lievelingsdieren! In Arica, aan de Chileense kust, deden we het een weekje rustig aan.

13-02-2008 Bus Arica – Lima
Zuid Peru is schitterend. We hebben stops gemaakt in Tacna, Arequipa, Colca Canyon, Puno (en het Titicacameer), Cusco (en de Machu Picchu), Nazca, Ica, Pisco en toen waren we in Lima. De toppers? Het was allemaal mooi. De Colca Canyon was een zware wandeling: 1400 meter dalen en stijgen! De nacht slapen op een eiland in het Titicacameer was een onvergetelijke en bijzondere gebeurtenis. Cusco was… Machu Picchu. Veel toeristen, duur… en ook veel wolken. Maar wel mooi! In Nazca hebben we gevlogen over de lijnen die oude culturen achterlieten.

16-03-2008 Bus Lima – Tumbes
De Noordkust van Peru is zeker een bezoek waard. In plaats van Inka-ruines staan hier oudere ruines van culturen die aan het begin van de jaartelling leefden. Ondanks dat er in adobe (klei) gebouwd werd, staat er nog veel overeind, omdat het hier zelden regent. Het meest interessant was de Heer van Sipan (bij Chiclayo).

23-03-2008 Bus Tumbes – Quito
We doorkruisen Ecuador door het midden, tussen de hoge bergen en vulkanen. De stops zijn (met Machala als noodzakelijke tussenstop): Cuenca, Aluasi, Riobamba, Baños en dan Quito. Daarboven ligt nog het leuke Otavalo, met een markt die we willen bezoeken.
Alausi was super, met een treinrit waarbij je OP de trein mag zitten. Cuenca is een leuke stad met veel koloniale gebouwen en Baños is gezellig toeristisch.

15-04-2008 vliegtuig Galapagos eilanden Deze vlucht hebben we er extra bij genomen, want deze eilanden willen we niet missen! We hebben in Quito last-minute een cruise geboekt op een zeilschip voor de laatste 5 dagen. Maar de eerste week zijn we in Puerto Ayora, wat onze basis was voor een heleboel mooie duiken!

28-04-2008 vliegtuig Quito – San José (via Miami)
We gaan weer naar Costa Rica! Hoera! Onze vrienden opzoeken en ‘thuis’ even bijkomen van al het reizen. Even duiken in Playas del Coco; even op bezoek in Ojochal, even langs ‘ons huis’ bij het meer!

26-05-2008 vliegtuig San José – San Francisco (via Los Angeles)
Het is een prettige stad, San Francisco. Naar de Golden Gate Bridge, door de steile straatjes met de cable cars, Chinatown… hier vermaken we ons wel een weekje. En vooral omdat er zoveel winkels zijn… we hebben behoorlijk ingekocht!

31-05-2008 vliegtuig San Francisco – Honolulu
We zijn er niet lang, maar het ligt zó mooi op de weg tussen de U.S.A. en Australië, dat het wel moet: we gaan naar Hawaii! We zijn op Oahu, The Big Island en Maui. Oahu is toeristisch met hoge hotels. The Big Island heeft de spectaculaire vulkanische activiteit en Maui heeft gewoon mooie stranden. En alles is érg Amerikaans en érg duur.

18-06-2008 vliegtuig Honolulu – Sydney
Dit is een redelijk lange vlucht, en nog langer omdat we de datumgrens passeren! We komen aan in Australië, maar dat is vooralsnog een tussenstop. In Sydney hebben we vooral genoten van het aquarium en we hebben een reisje geboekt.

25-05-2008 vliegtuig Sydney – Vanuatu
We zijn eerst naar Port Vila gevlogen in Vanuatu, een eilandenrijk in de Pacific, waar we gedoken hebben. Een paar dagen later (28-06-2008) zijn we doorgegaan naar het eiland Espiritu Santo, waar vlak voor de kust de ocean liner USS Coolidge in het water ligt. Duiken op een 200 meter lang bevoorradingsschip, tot 53 meter diep, gaaf!

06-07-2008 vliegtuig Vanuatu – Sydney
En weer terug naar Sydney. Nog een paar keer naar het aquarium!

10-07-2008 vliegtuigSydney – Cairns
In Cairns hebben we natuurlijk een duiktocht geboekt, maar eerst zijn we een (proef)rondje gaan maken met een campervan. Een hitop, en dat ging prima – mooie omgeving ook! Het duiken vond plaats in de Coral Sea en in het Great Barrier Reef. Vooral de Coral Sea was erg mooi. De koraallandschappen zijn onvergelijkbaar schitterend.

23-07-2008 vliegtuig Cairns – Darwin
In Darwin hebben we vooral dingen geregeld, zodat we snel weg konden. Slapen in een campervan is namelijk veel leuker dan in een hostel. We hebben de Darwin Show bezocht – kermis op z’n Australisch!

25-07-2008 Auto Darwin – Perth
Dit was een fantastische tocht! In z’n 50 dagen hebben we 8400 kilometer gereden (niet rechtstreeks, natuurlijk). Schitterende landschappen gezien: Kakadu NP, de Kimberly, Kalbarri, de kust; dolfijnen van dichtbij, kleurrijke rotsformaties, wildflowers… te veel om op te noemen!

14-09-2008 vliegtuigPerth – Melbourne
In Melbourne zijn we even bijgekomen van de laatse belevenissen rond Perth, die niet zo leuk waren. Hier hebben we de Olympische sporters in een parade voorbij zien komen!

19-09-2008 vliegtuig Melbourne – Auckland Auto Auckland
Nieuw Zeeland, laatste land van onze reis! De terugreis van het wereldticket is vervallen, en met een nieuw enkeltje Amsterdam kunnen we bijna drie maanden in Nieuw Zeeland zijn.
De rondreis maken we per huurauto en we rijden van Auckland naar het zuiden, helemaal naar het zuidelijkste puntje van het zuidereiland. En daarna weer terug omhoog, tot het meest noordelijke puntje van het noordereiland. Het is schitterend!

13/14-12-2008 vliegtuig Auckland – HongKong – Amsterdam
Op 13 december vertrekken we om half drie uit Auckland, midden in de nacht zijn we in HongKong en 27 uur na vertrek komen we om 6:25 aan op Schiphol! We hopen jullie allemaal snel te zien!

Familie Wim den Boer

Familie Wim den Boer’s avatar

Hoi Joost en Esther,

We waren vanmiddag niet op jullie uitzwaaiborrel maar onze gedachten zijn deze dagen wel bij jullie. We hebben het wereldavontuur hierboven eens doorgelezen en het lijkt ons erg spannend (ook voor de achterbijvers). Wij wensen jullie heel veel plezier, spanning en ontspanning; geniet er van! Maar bovenal wensen we jullie toch ook een voorspoedige reis en een behouden thuiskomst. De grote wijze, daarboven, zal vast een paar engelen laten meevliegen. Het ga jullie goed en weerziens!

Wim, Angelie, Nick en Luke

Hallo Joost en Esther!

Wat een geweldige reis zeg!! Ik heb net eens de route bekeken,,, WHOO wat zullen jullie veel mooie dingen zien. Ik ben benieuwd of jullie nog terugkomen, anders dan kom ik jullie ergens opzoeken in zuid amerika, australie, of…
Ik wens jullie een geweldige tijd en leuk dat jullie de site bijhouden!
veel liefs Karen

Esther en Joost,
wat een bizarre lange reis hebben jullie tot nu toe gemaakt… hoop dat jullie niet (net als ik) al na een paar weken heimwee hebben gekregen! Haha! Heel veel plezier en wieweet tot de volgende neven en nichten reunie!

Veel plezier!
neef Richard de Rijke

hallo joost en esther welkom thuis .